•  

     

     بر اساس آمارهای وبسایت Statica استفاده از VPN در دوران کرونا در کشور آمریکا ۱۲۴ درصد افزایش داشته است. در سایر کشورهای دنیا نیز این افزایش استفاده مشهود و قابل توجه است. 

    برای ۵ سال آینده پیش بینی می شود که بازار VPN ها در جهان با رشد قابل توجهی مواجه شود. با شروع سال ۲۰۲۰ و شیوع بیماری کرونا افزایش استفاده از VPN در اکثر کشورهای دنیا قابل ملاحظه بوده است .

    بسیاری از شرکت ها اکنون VPN ها جزء جدایی نشدنی است شبکه کاری خود می دانند. در بسیاری از کشورها کارمندان مجبور به دور کاری و انجام امور شرکت ها از داخل منزل شدند و برای این کار دست به دامن VPN ها شدند. 

    چیزی که بسیاری از کاربران در این دوران به آن پی بردند این است که VPN سرعت و کیفیت ارتباطات اینترنتی و کاری و اجتماعی آنها را افزایش می دهد. و فرقی نمی کند که از VPN  برای انجام امور کاری، ارتباط با دوستان، استریم فیلم و سریال و یا گشت و گذار در اینترنت استفاده شود.

    عدم شناخت VPN مانعی برای استفاده از آن ها

    دورکاری، استریم فیلم و سریال و سایر کاربردها باعث شده است که بسیاری از کاربران برای اولین بار در این دوران است VPN ها استفاده کنند ولی متاسفانه بعضی از آن ها با مشکلات معمول استفاده از VPN ها مواجه شدم و به دلیل عدم اطلاع از چگونگی رفع این مشکلات قید استفاده از VPN ها را زدند.

    به عنوان مثال یکی از اطلاعات غلطی که به اشتباه در بین کاربران رواج دارد این است که وی پی ان باعث کاهش سرعت اینترنت آن ها خواهد شد در حالیکه بسیاری از سرویس های جدید با تجهیزات به روز تقریباً هیچ گونه کاهش سرعتی در ارتباط اینترنت نخواهند داشت.

    بسیاری از شرکت ها کارکنان خود را مجبور به کارکردن از منزل کردند که این مسئله فشار مضاعفی را بر روی زیرساخت های ارتباطی و سرورهای شرکتها اعمال می کند. ممکن است تجهیزات قدیمی این شرکت ها توان مدیریت این حجم از کاربران را نداشته باشند در نتیجه باعث افت سرعت شبکه کارکنان شود.

    طبق تحقیقات انجام شده ۵۳ درصد از شرکت ها بالای ۱۰۰۰ فایل محرمانه  دارند که دسترسی به آنها برای همه کارکنان آزاد است. اگر در حین دورکاری ارتباط بین کارمندان و این فایل ها ایمن و رمزنگاری شده نباشد، می توانند خطر در اختیار قرار گرفتن این فایل ها توسط سایر افراد و شرکت‌های رقیب را در بر داشته باشد. برای رفع این مشکل بهترین راهکار استفاده از VPN  است که با رمزنگاری اطلاعات رد و بدل شده، خطر دسترسی سایر افراد به این اطلاعات حساس را از بین میبرد.

    چگونه VPN به افراد و کسب و کارها کمک می‌کند

    وی پی ان از طریق رمزنگاری ترافیک ردوبدل شده بین اپلیکیشن ها، ریموت سرورها و کلاینت ها به کاربران و کسب و کارها کمک می‌کند. به کمک VPN افرادی که صلاحیت دسترسی به اطلاعات حساس کسب و کارها و شرکت ها را ندارند، نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

    بعضی از کاربران با وجود سرویس های پیشرفته ابری لزومی به استفاده از VPN ها احساس نمی کنند. در حالی که شاید این قضیه تا حدودی درست باشد ولی باید توجه کنید که بسیاری از شرکت ها داده های خود را روی سرور های خود شرکت و یا روی سرورهای ابری عمومی ذخیره میکنند. در عین حال ممکن است بعضی از آنها اپلیکیشن‌های داشته باشند که فقط روی سرور خود شرکت اجرا می شوند و یا برنامه های قدیمی که قابلیت اجرا روی سرور های ابری را ندارند.برای تامین امنیت در این موارد VPN  بهترین راهکار هستند.

    نکاتی در مورد خرید VPN

    حتماً در هنگام خرید VPN دقت کافی را داشته باشید. همه سرویسهای VPN یکسان نیستند. در زمان انتخاب VPN برای استفاده شخصی و یا کسب و کار خود حتماً توجه داشته باشید که نصب و راه اندازی آن ها آسان باشد همچنین هزینه‌های استفاده از این سرویسها در نظر بگیرید. این موضوع ثابت شده است که VPN های رایگان کوچکترین تاثیری در افزایش امنیت ترافیک دیتای شما نخواهند داشت چه بسا که  بسیاری از آنها با فروش اطلاعات کاربران خود به شرکت های ثالث هزینه های خود را تامین می کنند.

    برای خرید VPN  برای کسب و کار خود هزینه کنید.

    در هنگام خرید باید اعتبار و معروفیت ارائه‌دهنده وی پی ان را حتما مد نظر داشته باشید. نکته بعدی این است که هرچه تعداد سرورها از کشورهای مختلف بیشتر باشد، شما حق انتخاب گسترده تری برای اتصال به سرور ها خواهد داشت.

    همچنین قیمت VPN  باید مناسب باشد و نیازی به هزینه کردن بی مورد نداشته باشید. بسیاری از کارمندان شاید با مسائل تکنیکال استفاده از وی پی ان ها آشنا نباشند بنابراین سادگی نصب و راه اندازی و سهولت استفاده باید اولویت اصلی شما باشد. مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید پشتیبانی حرفه ای ارائه دهنده VPN است که بتواند مشکلات پیش آمده را به راحتی حل کند و کاربران را راهنمایی کند.





    2 comments
  • پروتکل‌های VPN، در واقع مجموعه از پروسه ها و دستورالعمل ها بین سرور VPN و کلاینت است اجازه برقراری ارتباطی ایمن و پایدار را می دهد. به طور خلاصه یک پروتکل VPN ترکیبی از استانداردهای  رمزنگاری و پروتکل های انتقال داده است. اگر پس از خرید VPN نمی دانید از کدام پروتکل استفاده کنید، این مقاله مناسب شما خواهد بود.

     

     

    پروتکل VPN چیست 

    پروتکل‌های VPN بسیار مهم هستند و سرعت و امنیت را در ارتباطات فراهم می کنند. اینکه شما به ارتباطی ایمن نیاز دارید و یا این که به ارتباط پرسرعت، به این بستگی دارد که کدام پروتکل را انتخاب می کنید. در واقع  پروتکل ها مانند تونل هایی هستند که دیتای شما از آنها عبور می کنند. بعضی از این تونل ها ایمن هستند و بعضی دیگر سرعت انتقال بالاتری دارند.

    پروتکل های فراوانی وجود دارند و هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند. بعضی از آنها با دیوایس های موبایل سازگار هستند. بعضی دیگر روی مودم قابل نصب نصب و استفاده هستند. برای این که بتوانید بهترین تجربه را در هنگام استفاده از وب داشته باشید، انتخاب پروتکل VPN بسیار مهم است.

     

    از کدام پروتکل VPN استفاده کنیم

    انتخاب پروتکل VPN مناسب برای نیازهای شما شاید کمی سخت و وقت گیر باشد. به طور کلی دو نوع پروتکل VPN وجود دارد:  نوع اول که برای سرعت بالا بهینه شده اند و نوع دوم که امنیت بالاتری دارند. 

    وی پی انی که امنیت بالاتری را ارائه می دهد معمولاً سرعت پایین تری خواهد داشت. برای درک بهتر کارکرد آن، پروتکل VPN را به مانند یک تونل تصور کنید. اگر به آن ویژگی های امنیتی مانند رمزنگاری اضافه کنیم، تونل باریک تر می شود. هر بسته دیتا قبل از ارسال به مقصد رمزنگاری می‌شود.

    وی پی ان های بهینه شده برای ارائه سرعت بالاتر، فاقد ویژگی های امنیتی هستند. این تونل ها عریض تر هستند و  بسته های دیتا بدون رمزنگاری در آن جابجا میشوند. در نتیجه سرعت انتقال اطلاعات در آنها بسیار بالاست.

    سریع ترین پروتکل VPN چیست

     

     

    اگر نیاز به VPN پرسرعت برای  تماشای ویدیو های آنلاین با کیفیت بدون وقفه و یا انجام بازی های آنلاین و هر فعالیت دیگری که نیاز به سرعت انتقال دیتای بالا داشته باشد، دارید بهترین انتخاب شما PPTP است زیرا فاقد ویژگی های رمزنگاری است. البته L2TP و IKEv2 هم سرعت بالایی ارائه می دهد د ولی پروتکلهای OpenVPn و SSTP سرعت پایین تری دارند.

    سرعت انتقال دیتا در VPN مستقیماً به قابلیت های امنیتی آن ارتباط دارد.در هر حال رمزنگاری دیتا نیاز به قدرت پردازش و زمان بالاتری دارد.

     

     ایمن ترین پروتکل VPN کدام است

     

     

    اگر امنیت اولویت اصلی شما باشد، پروتکل PPTP به هیچ وجه مناسب شما نخواهد بود. IKEv2 و L2TP ایمن تر هستند زیرا دیتای شما را به صورت کپسول شده منتقل می کنند. OpenVPN ایمن ترین پروتکل VPN است. OpenVPN بالاترین سطح رمزنگاری دیتا را دارد و از Certificate برای اعتبار سنجی استفاده می کند. SSTP نیز دارای امنیت بسیار بالایی است ولی فقط در سیستم عامل ویندوز قابل استفاده است.

     

    بهترین VPN برای تورنت

     

     

    وقتی  نیاز به دانلود از طریق تورنت داشته باشید، باید از پروتکل وی پی انی استفاده کنید که علاوه بر امنیت بالا سرعت بالاتری نیز ز داشته باشد. در حالیکه PPTP سرعت بالاتری دارد ولی به دلیل استفاده از رمزنگاری ۱۲۸ بیت ایمنی آن پایین تر است.

    هر دو پروتکل L2TP و IKEv2  از رمزنگاری ۲۵۶ بیت به واسطه IPSec استفاده می کنند. ولی اگر پای سرعت در میان باشد، L2TP از رقابت عقب خواهد ماند. از طرفی IKEv2 تنها روی پلتفرم های جدیدتر قابل استفاده است. OpenVPN سرعت بالاتر و امنیت فوق العاده را ارائه می دهد. در نتیجه بهترین VPN برای دانلود از طریق تورنت OpenVPN است. 

     

    معرفی پروتکل های VPN

    درباره اشاره شد که هر پروتکل VPN برای چه کاربردی مناسب تر خواهد بود. در این قسمت تک تک این پروتکل‌ها را بررسی و ویژگی های آن ها را توضیح خواهیم داد

     

    PPTP - Point-to-Point Tunneling Protocol 

    به دلیل قابلیت های رمزنگاری بسیار ابتدایی، سرعت بسیار بالاتری ارائه می دهد. در تمام پلتفرم ها قابل استفاده است و راه اندازی آن بسیار ساده است.

     

    L2TP - Layer 2 Tunneling Protocol

    از آنجایی که این پروتکل قابلیت های اعتبارسنجی بسیار بالایی ندارد، برای امنیت بالاتر L2TP از IPSec استفاده می کند. اگرچه ممکن است با بعضی از فایروال ها ناسازگار باشد ولی جایگزین مناسبی برای OpenVPN خواهد بود زیرا از تمام  پلتفرم های جدید پشتیبانی می کند و مناسب دور زدن محدودیت های اعمال شده از طرف ISP هاست.

     

    SSTP - Secure Socket Tunneling Protocol

    به دلیل اینکه شرکت مایکروسافت سازنده این پروتکل است،SSTP تنها در سیستم عامل ویندوز قابل استفاده است. جدا از این مسئله SSTP یکی از ایمن ترین پروتکل های VPN است و توانایی دور زدن اکثر فایروال ها را دارد.

     

    OpenVPN - Open-Source Protocol

    پروتکل OpenVPN با دارا بودن قابلیت های رمزنگاری بسیار پیشرفته و همچنین سرعت بسیار بالا،در واقع یکی از بهترین انتخاب هاست. این پروتکل اپن سورس قابل راه اندازی و استفاده روی تمام پرت ها خواهد بود. بنابراین راه حل مناسبی برای دور زدن محدودیت های ISP ها و فایروال ها خواهد بود.

     

    IKEv2 - Internet Key Exchange

     

     پروتکل IKEv2 یکی از جدید ترین و پیشرفته ترین پروتکل‌های VPN است که از فریم ورک IPSec استفاده می کند. IKEv2 که توسط شرکتهای سیسکو و مایکروسافت  توسعه داده شده است، بسیار سریع، ایمن و پایدار است و راه اندازی آن بسیار ساده است. اما به دلیل جدید بودن در پلتفرم های قدیمی قابل استفاده نخواهد بود.

     


    your comment
  •  

    احتمالاً اینباکس شما دارای ترکیبی از ایمیل های مهم کاری،  رسید های خرید های اینترنتی،  ایمیل های یاداوری پرداخت صورتحساب و احتمالاً هیچگاه آنها را نمیخوانید، می باشد. ولی قسمت آزاردهنده ماجرا ایمیل های اسپم هستند. اما نگران نباشید زیرا جلوگیری از ارسال ایمیل های ناخواسته بسیار ساده است و ما در این مقاله روش های متعددی را به شما آموزش خواهیم داد تا اینباکس خلوت تری داشته باشید.

    ساده ترین روش برای جلوگیری از از ارسال ایمیل های ناخواسته، استفاده از لینک لغو اشتراک در همان ایمیل است. برای این کار در انتهای متن ایمیل به دنبال لینکی به عنوان unsubscribe یا لغو اشتراک باشید. شاید پیدا کردن آن کمی دشوار باشد. معمولاً این لینک ها با فونت بسیار کوچک در انتهای ایمیل جا خوش کرده اند زیرا فرستندگان این گونه ای ها تمایلی ندارند که شما آن را پیدا و اشتراک ارسال ایمیل را لغو کنید. در ادامه روش انجام این کار را در سرویس‌های مختلف ایمیل آموزش خواهیم داد.



    Gmail

    جیمیل کار لغو ارسال ایمیل را بسیار ساده کرده است. اگر ایمیلی دارای لینک لغو اشتراک یا unsubscribe  باشد، لینک آن را در بالای پیغام و کنار خالص فرستنده نمایش می دهد. به جای گزینه اسفند در نوار سمت چپ نمایش داده می شود.  با کلیک بر روی لینک unsubscribe  و تایید از این پس نباید ایمیل از طرف آن فرستنده برای شما ارسال شود.



    برای لغو ارسال در اپلیکیشن موبایل جیمیل نیز روی  منوی سه نقطه کلیک کنید و سپس گزینه Unsubscribe  را انتخاب کنید.



    Microsoft Outlook

     

    سرویس ایمیل مایکروسافت Outlook  و  اپلیکیشن موبایل آن نیز دارای قابلیت مشابه جیمیل است.  بدین صورت که لینک به عنوان Getting too much email? Unsubscribe درباره پیغام نمایش داده میشود که میتوانید با کلیک روی آن جلوی ارسال ایمیل از آن فرستنده را بگیرید.




    اپلیکیشن ایمیل ios

    در اپلیکیشن پیش فرض ایمیل گوشی های آیفون به دنبال گزینه ای با عنوان "This message is from a mailing list. Unsubscribe" باشید. که با کلیک روی آن می توانید ارسال ایمیل توسط آن فرستنده را لغو کنید.

     

    سرویس های لغو ارسال ایمیل های ناخواسته

    اگر اینباکس شما توسط تعداد بسیار زیادی از ایمیل های ناخواسته  از تعداد بسیار زیادی فرستنده پر شده است، لغو ارسال ایمیل به صورت تک تک شاید کار خسته کننده و زمانبری باشد.  اما سرویس های تحت وبی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می دهند. شاید نقطه ظرف این سرویس ها برای کاربران این است که شما نیاز دارید دسترسی کامل به ایمیل خود را در اختیار این سرویس قرار دهید. در ادامه چند نمونه از این سرویس های لغو ارسال ایمیل را را به شما معرفی خواهیم کرد.

     

    Unroll.me

    این سرویس از طریق وب سایت و یا اپلیکیشن موبایل کار می کند،با جستجویی اینباکس شما به دنبال ایمیل هایی می گردد که احتمالاً علاقه به دریافت آن ها ندارید. و سپس لیستی از فرستندگان را  در اختیار شما قرار می دهد و شما می‌توانید ارسال ایمیل از طرف هر کدام را که خواستید لغو کنید. استفاده از این سرویس رایگان است است و این سایت ادعا می‌کند که ایمیل های شخصی و خصوصی کاربران را نادیده می‌گیرد و فقط به دنبال ایمیل هایی است که از طریق لیستهای ارسال برای کاربران ارسال میشوند.



     Unsubscribe

     

    استفاده از این سرویس رایگان نیست و نیاز به پرداخت هزینه ۱۹ دلاری دارید. دلیل این موضوع این است که این شرکت هزینه های خود را از طریق فروش اطلاعات کاربران به شرکت های تبلیغاتی تامین نمی‌کند. 



    جمع بندی

    توجه به امنیت و حفظ حریم خصوصی شما در وب بسیار مهم است. هیچ گاه ایمیل خود را در اختیار سایت هایی که نمی شناسید و اطمینان ندارید قرار ندهید. همیشه مرور گر خود را به روز نگه دارید و هنگام وب گرید تا حد امکان سعی کنید از یک vpn استفاده کنید. البته توصیه ما خرید vpn است و vpn رایگان را پیشنهاد نمی کنیم.

     ایمیل های ناخواسته و خبرنامه هایی که مدتها قبل در آنها ثبت نام کرده‌اید، یکی از قسمت های آزار دهنده استفاده از ایمیل ها میباشد.  تعداد بسیار بالای این ایمیل ها علاوه بر شلوغ کردن اینباکس،  پیدا کردن ایمیل های مهم و کاری را دشوار می سازند. همانطور که مشاهده کردید، نحوه ارسال ایمیل های ناخواسته بسیار ساده است.  کافی است کمی وقت بگذارید و ایمیل هایی که از طرف فرستنده های مختلف ارسال می شوند را لغو کنید.  همچنین می توانید از سرویس هایی که معرفی شد برای انجام این کار استفاده کنید. 







  •  

     در حالی که کشورها یک به یک به دنبال مسدود کردن اپلیکیشن TikTok هستند، علاقه کاربران به استفاده از vpn به شدت افزایش یافته است.

    استفاده از وی پی ان به کاربران این امکان را می دهد که از طریق یک تونل رمزنگاری شده به اپلیکیشن مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند و به این طریق محدودیت ها را دور بزنند. ما هر روز شاهد افزایش تعداد کشورهایی هستیم که اطلاعات کاربران خود را کنترل می کنند و اجازه دسترسی به بعضی سرویس ها را به آنها نمی دهند.

     سایت Express VPN  بعد از اعلام نیت  مقامات ایالات متحده،  شاهد حدود ۱۰ درصد افزایش ترافیک در آمریکا بوده است. همچنین این میزان افزایش در کشورهای ژاپن 19 درصد  و در استرالیا ۴۱ درصد بوده است.  البته  توجه داشته باشید که  این افزایش تقاضا در پی اعلام  احتمال مسدود شدن برنامه در آینده بوده است ولی همچنان در حال حاضر این اپ ها در این کشورها قابل دسترسی هستند.  مشخص است که در زمان  اجرایی شدن برنامه مسدود سازی اپلیکیشن تیک تاک  شاهد موج جدیدی از تقاضا برای استفاده از vpn ها خواهیم بود.

     هنگامی که دولت هند رسمان اپلیکیشن تیک تاک را مسدود کرد سایت های ارائه دهنده سرویس های vpn،  شاهد افزایش ۲۲ درصدی ترافیک وب سایت هایشان بودند. همچنین با تصویب شدن قانون امنیت ملی در هنگ کنگ که منجر به خروج داوطلبانه تیک تاک از این کشور شد نیز استفاده از vpn ها ۱۰ درصد افزایش یافت. 

     

    سلاح جادویی کاربران؟

    بسیاری از کاربران اینترنت در بسیاری از کشورها برای دسترسی به وب سایت ها  و اپلیکیشن های فیلتر شده مدت های طولانی است که  از vpn ها استفاده می کنند.  همانطور که اشاره شد در کشور هنگ کنگ بسیاری از کاربران برای مقابله با سانسور اطلاعات توسط دولت از وی پی ان ها استفاده می کنند اما همچنان که بسیاری از صاحب نظران حوزه اینترنت اشاره می کنند vpn ها سلاح مخفی کاربران نیستند.

     بسیاری از دولت ها  با حذف اپلیکیشنهای vpn از فروشگاه های اپلیکیشن، استفاده و دسترسی به وی پی ان ها را برای کاربران عادی مشکل می کنند. علاوه بر این بسیاری از کشورها می‌توانند قانونی وضع کند که استفاده از vpn غیر قانونی باشد.  به عنوان نمونه کشور چین که این قانون را وضع کرد و فروشندگان vpn را به زندان محکوم کرد. 

    به عنوان یک راهکار بران می‌توانند از اپلیکیشن‌های جایگزین برنامه هایی که مسدود شده اند استفاده کنند. اما اگر اپلیکیشن مسدود شده شبکه کاربران گسترده داشته باشد، رقبا قادر به ارائه تجربه کاربری اپلیکیشن مسدود شده به کاربران نخواهند بود که نمونه بارز آن همان اپلیکیشن تیک تاک است که به لحاظ تعداد کاربر و تنوع محتوا پیشتاز است و عملاً جایگزینی برای آن وجود ندارد. 

    همچنین شاید بسیاری از کاربران اپلیکیشن WeChat  که نگران مسدود شدن این اپ در آمریکا هستند نتوانند جایگزینی برای این اپلیکیشن شیرینی که بیش از یک میلیارد کاربر دارد پیدا کنند. برای جامعه شهروندان چینی مقیم آمریکا این اپلیکیشن تنها راه ارتباطی با خانواده و دوستان خود در چین است بسیاری از اپلیکیشنهای پیام رسان در کشور چین مسدود هستند و تنها اپلیکیشن قابل دسترس WeChat است.

     اپلیکیشن های پیام رسان واتساپ و تلگرام در چین مسدود هستند.  برنامه پیام رسان رمزنگاری شده Signal  همچنان در کشور چین قابل دسترس است و با ۵۱ رتبه صعود در دسته بندی برنامه های اجتماعی سیستم عامل ios در حال حاضر در رتبه ۳۶ قرار دارد.  بعضی از کاربران نیز از برنامه iMessenger  موجود در سیستم عامل آی او اس و گوشی های آیفون  برای ارتباط با آشنایان خود در آمریکا استفاده می کنند.  این اپلیکیشن نیز در کشور چین همچنان قابل دسترس است ولی تنها برای کاربران آیفون قابل دسترس است.

    بسیاری از کسب و کارها و کاربران در حال تطابق خود و ارائه راهکارهایی برای مقابله با دسترسی به اینترنت هستند. بنیان گذار  تلگرام Paul Durov اخیراً در واکنش به مسدود شدن اپلیکیشن تیک تاک در آمریکا، گفت که اقداماتی از این دست در نهایت باعث مرگ اینترنت به عنوان یک شبکه آزاد گسترده خواهد شد.








    Follow this section's article RSS flux
    Follow this section's comments RSS flux