• افزایش محبوبیت vpn ها همزمان با مسدود شدن تیک تاک

     

     در حالی که کشورها یک به یک به دنبال مسدود کردن اپلیکیشن TikTok هستند، علاقه کاربران به استفاده از vpn به شدت افزایش یافته است.

    استفاده از وی پی ان به کاربران این امکان را می دهد که از طریق یک تونل رمزنگاری شده به اپلیکیشن مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند و به این طریق محدودیت ها را دور بزنند. ما هر روز شاهد افزایش تعداد کشورهایی هستیم که اطلاعات کاربران خود را کنترل می کنند و اجازه دسترسی به بعضی سرویس ها را به آنها نمی دهند.

     سایت Express VPN  بعد از اعلام نیت  مقامات ایالات متحده،  شاهد حدود ۱۰ درصد افزایش ترافیک در آمریکا بوده است. همچنین این میزان افزایش در کشورهای ژاپن 19 درصد  و در استرالیا ۴۱ درصد بوده است.  البته  توجه داشته باشید که  این افزایش تقاضا در پی اعلام  احتمال مسدود شدن برنامه در آینده بوده است ولی همچنان در حال حاضر این اپ ها در این کشورها قابل دسترسی هستند.  مشخص است که در زمان  اجرایی شدن برنامه مسدود سازی اپلیکیشن تیک تاک  شاهد موج جدیدی از تقاضا برای استفاده از vpn ها خواهیم بود.

     هنگامی که دولت هند رسمان اپلیکیشن تیک تاک را مسدود کرد سایت های ارائه دهنده سرویس های vpn،  شاهد افزایش ۲۲ درصدی ترافیک وب سایت هایشان بودند. همچنین با تصویب شدن قانون امنیت ملی در هنگ کنگ که منجر به خروج داوطلبانه تیک تاک از این کشور شد نیز استفاده از vpn ها ۱۰ درصد افزایش یافت. 

     

    سلاح جادویی کاربران؟

    بسیاری از کاربران اینترنت در بسیاری از کشورها برای دسترسی به وب سایت ها  و اپلیکیشن های فیلتر شده مدت های طولانی است که  از vpn ها استفاده می کنند.  همانطور که اشاره شد در کشور هنگ کنگ بسیاری از کاربران برای مقابله با سانسور اطلاعات توسط دولت از وی پی ان ها استفاده می کنند اما همچنان که بسیاری از صاحب نظران حوزه اینترنت اشاره می کنند vpn ها سلاح مخفی کاربران نیستند.

     بسیاری از دولت ها  با حذف اپلیکیشنهای vpn از فروشگاه های اپلیکیشن، استفاده و دسترسی به وی پی ان ها را برای کاربران عادی مشکل می کنند. علاوه بر این بسیاری از کشورها می‌توانند قانونی وضع کند که استفاده از vpn غیر قانونی باشد.  به عنوان نمونه کشور چین که این قانون را وضع کرد و فروشندگان vpn را به زندان محکوم کرد. 

    به عنوان یک راهکار بران می‌توانند از اپلیکیشن‌های جایگزین برنامه هایی که مسدود شده اند استفاده کنند. اما اگر اپلیکیشن مسدود شده شبکه کاربران گسترده داشته باشد، رقبا قادر به ارائه تجربه کاربری اپلیکیشن مسدود شده به کاربران نخواهند بود که نمونه بارز آن همان اپلیکیشن تیک تاک است که به لحاظ تعداد کاربر و تنوع محتوا پیشتاز است و عملاً جایگزینی برای آن وجود ندارد. 

    همچنین شاید بسیاری از کاربران اپلیکیشن WeChat  که نگران مسدود شدن این اپ در آمریکا هستند نتوانند جایگزینی برای این اپلیکیشن شیرینی که بیش از یک میلیارد کاربر دارد پیدا کنند. برای جامعه شهروندان چینی مقیم آمریکا این اپلیکیشن تنها راه ارتباطی با خانواده و دوستان خود در چین است بسیاری از اپلیکیشنهای پیام رسان در کشور چین مسدود هستند و تنها اپلیکیشن قابل دسترس WeChat است.

     اپلیکیشن های پیام رسان واتساپ و تلگرام در چین مسدود هستند.  برنامه پیام رسان رمزنگاری شده Signal  همچنان در کشور چین قابل دسترس است و با ۵۱ رتبه صعود در دسته بندی برنامه های اجتماعی سیستم عامل ios در حال حاضر در رتبه ۳۶ قرار دارد.  بعضی از کاربران نیز از برنامه iMessenger  موجود در سیستم عامل آی او اس و گوشی های آیفون  برای ارتباط با آشنایان خود در آمریکا استفاده می کنند.  این اپلیکیشن نیز در کشور چین همچنان قابل دسترس است ولی تنها برای کاربران آیفون قابل دسترس است.

    بسیاری از کسب و کارها و کاربران در حال تطابق خود و ارائه راهکارهایی برای مقابله با دسترسی به اینترنت هستند. بنیان گذار  تلگرام Paul Durov اخیراً در واکنش به مسدود شدن اپلیکیشن تیک تاک در آمریکا، گفت که اقداماتی از این دست در نهایت باعث مرگ اینترنت به عنوان یک شبکه آزاد گسترده خواهد شد.