• معرفی روتکل های VPN

    پروتکل‌های VPN، در واقع مجموعه از پروسه ها و دستورالعمل ها بین سرور VPN و کلاینت است اجازه برقراری ارتباطی ایمن و پایدار را می دهد. به طور خلاصه یک پروتکل VPN ترکیبی از استانداردهای  رمزنگاری و پروتکل های انتقال داده است. اگر پس از خرید VPN نمی دانید از کدام پروتکل استفاده کنید، این مقاله مناسب شما خواهد بود.

     

     

    پروتکل VPN چیست 

    پروتکل‌های VPN بسیار مهم هستند و سرعت و امنیت را در ارتباطات فراهم می کنند. اینکه شما به ارتباطی ایمن نیاز دارید و یا این که به ارتباط پرسرعت، به این بستگی دارد که کدام پروتکل را انتخاب می کنید. در واقع  پروتکل ها مانند تونل هایی هستند که دیتای شما از آنها عبور می کنند. بعضی از این تونل ها ایمن هستند و بعضی دیگر سرعت انتقال بالاتری دارند.

    پروتکل های فراوانی وجود دارند و هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند. بعضی از آنها با دیوایس های موبایل سازگار هستند. بعضی دیگر روی مودم قابل نصب نصب و استفاده هستند. برای این که بتوانید بهترین تجربه را در هنگام استفاده از وب داشته باشید، انتخاب پروتکل VPN بسیار مهم است.

     

    از کدام پروتکل VPN استفاده کنیم

    انتخاب پروتکل VPN مناسب برای نیازهای شما شاید کمی سخت و وقت گیر باشد. به طور کلی دو نوع پروتکل VPN وجود دارد:  نوع اول که برای سرعت بالا بهینه شده اند و نوع دوم که امنیت بالاتری دارند. 

    وی پی انی که امنیت بالاتری را ارائه می دهد معمولاً سرعت پایین تری خواهد داشت. برای درک بهتر کارکرد آن، پروتکل VPN را به مانند یک تونل تصور کنید. اگر به آن ویژگی های امنیتی مانند رمزنگاری اضافه کنیم، تونل باریک تر می شود. هر بسته دیتا قبل از ارسال به مقصد رمزنگاری می‌شود.

    وی پی ان های بهینه شده برای ارائه سرعت بالاتر، فاقد ویژگی های امنیتی هستند. این تونل ها عریض تر هستند و  بسته های دیتا بدون رمزنگاری در آن جابجا میشوند. در نتیجه سرعت انتقال اطلاعات در آنها بسیار بالاست.

    سریع ترین پروتکل VPN چیست

     

     

    اگر نیاز به VPN پرسرعت برای  تماشای ویدیو های آنلاین با کیفیت بدون وقفه و یا انجام بازی های آنلاین و هر فعالیت دیگری که نیاز به سرعت انتقال دیتای بالا داشته باشد، دارید بهترین انتخاب شما PPTP است زیرا فاقد ویژگی های رمزنگاری است. البته L2TP و IKEv2 هم سرعت بالایی ارائه می دهد د ولی پروتکلهای OpenVPn و SSTP سرعت پایین تری دارند.

    سرعت انتقال دیتا در VPN مستقیماً به قابلیت های امنیتی آن ارتباط دارد.در هر حال رمزنگاری دیتا نیاز به قدرت پردازش و زمان بالاتری دارد.

     

     ایمن ترین پروتکل VPN کدام است

     

     

    اگر امنیت اولویت اصلی شما باشد، پروتکل PPTP به هیچ وجه مناسب شما نخواهد بود. IKEv2 و L2TP ایمن تر هستند زیرا دیتای شما را به صورت کپسول شده منتقل می کنند. OpenVPN ایمن ترین پروتکل VPN است. OpenVPN بالاترین سطح رمزنگاری دیتا را دارد و از Certificate برای اعتبار سنجی استفاده می کند. SSTP نیز دارای امنیت بسیار بالایی است ولی فقط در سیستم عامل ویندوز قابل استفاده است.

     

    بهترین VPN برای تورنت

     

     

    وقتی  نیاز به دانلود از طریق تورنت داشته باشید، باید از پروتکل وی پی انی استفاده کنید که علاوه بر امنیت بالا سرعت بالاتری نیز ز داشته باشد. در حالیکه PPTP سرعت بالاتری دارد ولی به دلیل استفاده از رمزنگاری ۱۲۸ بیت ایمنی آن پایین تر است.

    هر دو پروتکل L2TP و IKEv2  از رمزنگاری ۲۵۶ بیت به واسطه IPSec استفاده می کنند. ولی اگر پای سرعت در میان باشد، L2TP از رقابت عقب خواهد ماند. از طرفی IKEv2 تنها روی پلتفرم های جدیدتر قابل استفاده است. OpenVPN سرعت بالاتر و امنیت فوق العاده را ارائه می دهد. در نتیجه بهترین VPN برای دانلود از طریق تورنت OpenVPN است. 

     

    معرفی پروتکل های VPN

    درباره اشاره شد که هر پروتکل VPN برای چه کاربردی مناسب تر خواهد بود. در این قسمت تک تک این پروتکل‌ها را بررسی و ویژگی های آن ها را توضیح خواهیم داد

     

    PPTP - Point-to-Point Tunneling Protocol 

    به دلیل قابلیت های رمزنگاری بسیار ابتدایی، سرعت بسیار بالاتری ارائه می دهد. در تمام پلتفرم ها قابل استفاده است و راه اندازی آن بسیار ساده است.

     

    L2TP - Layer 2 Tunneling Protocol

    از آنجایی که این پروتکل قابلیت های اعتبارسنجی بسیار بالایی ندارد، برای امنیت بالاتر L2TP از IPSec استفاده می کند. اگرچه ممکن است با بعضی از فایروال ها ناسازگار باشد ولی جایگزین مناسبی برای OpenVPN خواهد بود زیرا از تمام  پلتفرم های جدید پشتیبانی می کند و مناسب دور زدن محدودیت های اعمال شده از طرف ISP هاست.

     

    SSTP - Secure Socket Tunneling Protocol

    به دلیل اینکه شرکت مایکروسافت سازنده این پروتکل است،SSTP تنها در سیستم عامل ویندوز قابل استفاده است. جدا از این مسئله SSTP یکی از ایمن ترین پروتکل های VPN است و توانایی دور زدن اکثر فایروال ها را دارد.

     

    OpenVPN - Open-Source Protocol

    پروتکل OpenVPN با دارا بودن قابلیت های رمزنگاری بسیار پیشرفته و همچنین سرعت بسیار بالا،در واقع یکی از بهترین انتخاب هاست. این پروتکل اپن سورس قابل راه اندازی و استفاده روی تمام پرت ها خواهد بود. بنابراین راه حل مناسبی برای دور زدن محدودیت های ISP ها و فایروال ها خواهد بود.

     

    IKEv2 - Internet Key Exchange

     

     پروتکل IKEv2 یکی از جدید ترین و پیشرفته ترین پروتکل‌های VPN است که از فریم ورک IPSec استفاده می کند. IKEv2 که توسط شرکتهای سیسکو و مایکروسافت  توسعه داده شده است، بسیار سریع، ایمن و پایدار است و راه اندازی آن بسیار ساده است. اما به دلیل جدید بودن در پلتفرم های قدیمی قابل استفاده نخواهد بود.

     


  • Comments

    No comments yet

    Suivre le flux RSS des commentaires


    Add comment

    Name / User name:

    E-mail (optional):

    Website (optional):

    Comment: